۱۳۹۰ دی ۱۱, یکشنبه

پناه جویان وپناهندگان در کردستان عراق ازامنیت معیشت وحقوق انسانی واجتماعی برخوردار نیستند



بسیاری ازپناهجویان که به کردستان عراق روی می آورند اغلب کردستان را به عنوان گذرگاهی برای رسیدن به کشوری امن انتخاب می کنند .اما اکثر این پناهجویان در کردستان عراق ساکن میشوند و از طریق نمایدندگی  یوان درسلیمانیه و اربیل مصاحبه و کارت پناهندگی دریافت میکنند.
پناهجویانی که درکردستان عراق ساکن هستنداز هیچ امکانات مادی و معنوی از طرف حکومت اقلیم کردستان برخوردار نیستند ونمایندگی یو ان در کردستان به وضعیت موجود رسیدگی نمی کند و نکرده است و در شرایط سخت ودشواری به سر میبرند .
این درحالی است که به دلیل هم مرز بودن وروابط نزدیک حکومت اقلیم کردستان وحکومت مرکزی عراق با حکومت اسلامی ایران امنیت صدها فعال سیاسی که به کردستان پناه آورده اند در خطر است .وبارها شاهد زندانی کردن و شکنجه و آزار اذیت  و دیپورت پناهجویان ایرانی بودیم .وطبق گذارش ها در اوایل سال 2011 بیش از 45 نفر از پناهجویان ایرانی که بخشا فعال سیاسی بودن بدون محاکمه از طرف حکومت اقلیم کردستان به ایران دیپورت شدند.

درفصل زمستان نمایندگی  یوان درکردستان به دلیل سرد بودن و گران بودن سوخت که قیمت هر بشکه نفت سفید به110 دلار میرسد به پناهجویان وپناهندگان تنها یک بشکه نفت سفید می دهند .که به دلیل اطلاع رسانی نکردن لازم بسیاری از آنها موفق به دریافت نفت نمیشوند .
درپایان سال 2011نمایندگی یو ان شهراربیل به همه پناهجویان وپناهندگان نفت سفید دادند اما در شهر سلیمانیه اعلام شده که فقط خانواده پناهندگانی که وضعیت نامناسب معیشتی دارند می توانند نفت دریافت کنند.
این اولین باری نیست که  نمایندگی یوان درکردستان عراق دست به چنین کاری میزند وهمین اندک حقوق پناهنده و پناهجویان رابرای پرکردن جیبهایشان پایمال میکنند .
لازم به ذکر است که در کردستان عراق پناهنده و پناهجو از لحاظ امنیت معیشت وحقوق انسانی واجتماعی هیچ فرقی باهم دیگر ندارند این در حالی است که باید سازمان یو ان و حکومت اقلیم کردستان تا زمانی که پروسه برسی پرونده  پناهجو به پایان می رسد امکانات زندگی از جمله امنیت، مسکن و تغذیه و دارو فراهم کندوزمانی به عنوان پناهنده پذیرفته میشود باید ازحقوق شهروندی وامنیت برخوردار باشد.که هیچ پناهنده یا پناهجویی از این حق برخوردار نیستند وتنها فرقی که بین پناهجو و پناهنده  در کردستان عراق  مشاهده میشود تغییردادن کلمه پناهجو به پناهنده روی کارت پناهندگی است و دلیل آن این بی توجهی نمایندگی یو ان است که نمیتواند به امور پناهندگی در کردستان عراق رسیدگی کندوباید تمامی پناهجویان را به کشوری امن منتقل کنند.





کمپین نه به دیپورت
2/1/2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر